باران نوشت ..!!!

جنگ
سایبری در شبکه های اجتماعی

 

کالایی برای
فروش، مسایل اجتماعی، اقتصادی و تصاویری جالب و دوست‎داشتنی از حیوانات بامزه، همه
آن‎چیزی نیست که می‎شود در یک شبکه اجتماعی طراحی شده از سوی
یک دولت یا بخش خصوصی مشاهده کرد. در واقع، ربات های هوشمند نهفته در
لایه‎های رمزگشایی در سراسر جهان این
شبکه‎های هوشمند را تحت کنترل کامل خود دارند.

در وهله اول
باید بر این نکته صحه گذاشت که هیچ‎کس حاضر به بازگشت در عرصه تکنولوژی نیست و
نمی‎شود به سبک قدیم اطلاع‎رسانی کرد و به هیچ جهان جدیدی چراغ سبز
نشان نداد. امروز به افغانستان یا عراق که نگاه کنید، متوجه می‎شوید که تا چه سطح غیرقابل‎باوری در عرصه شبکه‎های اجتماعی نفوذ پیدا کرده‎اند و تا چه‎حد ساده و آسان

می‎شود روی ذهن نسل جدیدشان تأثیر گذاشت. جست‎وجوی آزادی در این کشورها گویا تنها از
طریق عضویت در این شبکه‎های مبهم و
نامشخص ممکن می‎شود.

با نگاهی به
جنگ دیرینه کره شمالی و جنوبی به‎وضوح می شود دریافت که این دو کشور از طریق
دنیای مجازی نیز به جان هم افتاده‎اند. بیهوده نیست
که کشورهای دیگر جهان مدام راه مسالمت‎آمیز
گفت‎و‎گوی
بی‎واسطه را مطرح می‎کنند. بسیاری از مقامات سرویس امنیتی
کره‎جنوبی معتقدند که بیشترین حملات اینترنتی
به سایت های رسمی این کشور از سوی کره شمالی برنامه‎ریزی و طراحی می‎شود.

در گذشته نیز
سایت های زیادی از آمریکا تحت این حملات، آسیب جدی دیده‎اند. به‎عنوان مثال، سایت کاخ سفید، بانک مرکزی و
خزانه‎داری آمریکا و سرویس امنیتی این کشور بارها
از سوی هکرهای کره شمالی مورد حمله قرار گرفته‎اند.

نیک شاپیرو،
سخنگوی وقت کاخ سفید، در این‎باره می‎گوید: «اثرات این حملات اینترنتی چه در
سایت‎های اجتماعی و چه اقدامات هکرها،
نمی‎تواند هر روز صورت گیرد. باید برای مقابله با این مسایل، طرح جدی اندیشیده
شود.»

می‎شود گفت بین دو
کره شمالی و جنوبی بدون آن‎که خود
آن‎ها خواسته باشند یا به‎صورت حرفه‎ای اراده‎ای در کار باشد، یک جنگ تمام‎عیار اینترنتی به‎راه افتاده و جنگ سایبر بر این دو کشور
به‎وضوح سایه انداخته است.

جنگ‎های سایبری
معمولا از قبل به هیچ کشور یا ارگانی خبر به‎وقوع پیوستن‎شان را نمی‎دهند. وقتی قابل‎تشخیص می‎شوند که دیگر، مهارشان تقریبا به مرز
غیرممکن می‎رسد.

جنگ سایبری به
دو دولت این اجازه را می‎دهد که در کنار کنترل اینترنت و خطرات
فرهنگی که گاه از همتای سیاسی یا اقتصادی خود خطرناک‎تر می‎نماید، به دشمن خویش نیز حمله
کند.

این مسئله در
کشورهای زیر ذره‎بین دنیا
مثل ایران و چین نیز به همین سبک است. کشوری که در بخش سایبر پیشرفت خوبی داشته،
قطعا موفق‎تر عمل خواهد کرد.

برای کسی که
می‎خواهد با تکنولوژی روز دنیا پیش برود و در چنین فضایی پیشرفت کند، واجب است
با تمام نکات کلیدی در چنین جنگی آشنا شود.

اخیرا در مورد
شبکه خبری اجتماعی، نقدهای زیادی نوشته شده و مورد تحلیل کارشناسان قرار
می‎گیرد.

این
شبکه‎های اجتماعی
مقادیر زیادی از تجمعات مجازی کاربران را در دل خود جای داده‎اند.

کلونی‎های دوستی و
کمپین‎های مختلف در این شبکه‎های اجتماعی حضوری مؤثر دارند.در این میان،
شرکت‎های بزرگ دنیا و برندهای مورد‎پسند نیز از موقعیت پیش‎آمده، نهایت استفاده را برده و کالاهای خود
را از طریق نفوذ در این جمعیت‎ها تبلیغ
می‎کنند.

به بهانه این
شبکه‎های اجتماعی
می‎شود یک کالا را بسیار سریعتر از حد تصور به
فروش رساند و یا یک مشتری را به‎سادگی به دام
انداخت؛ تنها کافی است وی را بشناسی و بدانی که با چه سلیقه‎ای وارد این جمعیت‎ها شده
است.

بسیاری از
کم‎کاری‎ها یا ضعف‎های اجتماعی در همین شبکه‎ها مطرح می‎شوند.

به‎عنوان مثال، در
مورد اتحادیه هواپیمایی می‎شود به یک مثال
بسیار جالب اشاره کرد؛ فرض کنید یکی از مسافران از وضعیت پرواز ناراضی باشد؛ در این
حالت به محض رسیدن به منزل، می‎تواند این مسئله
را در گروه‎های مختلفی که
عضو آن‎هاست مطرح کرده و چنان موجی ایجاد کند که
رسانه‎ها برای موج‎سواری بر آن ترغیب
شوند.

هرکسی وارد بحث
می‎شود و نظر خود را
می‎نویسد؛ بدون آن‎که بداند نظرش روی ذهن سایر افراد تأثیر
مستقیم می‎گذارد.
می‎تواند خود را استاد دانشگاه معرفی کند و
اگر نود درصد حاضرین باور نکنند، همان ده درصد کافی است تا او به مقاصد اولیه خود
دست پیدا کند. وقتی شما متصل به اینترنت باشید، دسترسی به ناممکن‎ها ممکن می‎شود و همین مسئله می‎تواند برای دولت‎ها مانند تیغ دو دم عمل کرده و در حملات
اینترنتی علیه یکدیگر هرطور که دلشان می‎خواهد، تصمیم بگیرند.

می‎شود نسبت به این
شبکه‎های اجتماعی خوش‎بین بود؛ اما این مستلزم وجود یک نظارت
دقیق و منصفانه است تا هیچ سوء‎استفاده‎ای از این فضای باز اجتماعی صورت نگیرد.

زنان بسیاری
می‎توانند در این
عرصه مجازی ابراز وجود کنند و این برای کسانی که نمی‎توانند در جامعه حضور مؤثر داشته باشند،
بسیار سودمند است.معاملات بسیار سودمندی نیز در این فضاهای مجازی صورت
می‎گیرد که دولت نمی‎تواند مالیات آن را محاسبه کرده و از بابت
هر کشوری در معرض خطر سودجویان اقتصادی قرار می‎گیرد.در این میان، حامیان مالی تلاش
می‎کنند اجتماعات پر جمعیت را پیدا کرده و لوگوی خود را در همان محل تبلیغ
کنند

نویسنده:کارشناس ارتباطات
و تحقیقات استراتژیک از آمریکا

منبع : هفته نامه
پنجره

/ 10 نظر / 26 بازدید
مشکات

سلام عجیب حالمان کربلایی شد. بارون امشب باعث شد بگم خدا اشکاتو نگه دار برای حسینت؛نزدیک است. عجب شعری ازکی بود؟؟؟ خسته نشو دوستم اول راهه؟! میشه درباره ی گروهتون بگین با کیه؟ دعا دعای فرج همین بهانه ی من است که دست برم دعا بگم بیا بیا بیا!

سجاد شاکریــــ

سلام و نور ممنون از زحمت فراوانی که کشیدید و اینکه چنین مطلب خوبی رو در دسترس ما گذاشتید سرافراز باشید

قاسم

دوست داشتم با جهادي ها مير فتم..

منتظر5

آدم نه به گندم جنان مايل بود ميل دگرش در دل و جان حاصل بود مي خواست كه از سماء بيايد به نجف مقصود علي بن ابي طالب بود.

رهرو

سلام بر خان ستوده با این که گمان می کردم تو هم می توانستی بیایی ... اما نایب زیاره خواهیم بود انشالله [لبخند] تاکنون که نایب زیاره 4 نفر شما هم روش 5 نفر

ثنا

به به ،به سلامتی

در بیابان طلب ..

سلام خانه ی ما دارد یک ساله می شود ، و بسیار بسیار به انتقادات و پیشنهادات شما برای ادامه ی حیات محتاج است قدم رنجه فرمایید

مشکات

همین صحبتایی که داری میکنی درمورد شبکه اجتماعی اینا مگه با گروهی نیستی یا داری خودت تکی کار میکنی؟

قاسم

خدا نكنه كه دل كسي بشكنه..خدا صدبرابرش رو ميذاره جلوت..بند پ ..كي باشه ؟ [نیشخند]